Denna mening mötte mig i morse när jag öppnade min mobil. Den dök upp när jag tänkt mig att läsa de senaste nyheterna snabbt och enkelt och det på Twitter, 140 tecken gånger X-antal inlägg innan familjen skall serveras frukost. 🙂
Jag funderar på varför det bara är ett bilmärke som upplyser mig om detta. Det är ju snart vinter och eventuellt dags att byta däck så det borde vara fler bilmärken som gör samma sak. Det skall då läggas till att jag visat intresse för fler bilmärken i sociala medier och det bara för att se hur de agerar. Just detta bilmärke informerar mig om nyheter 1-2 gånger per vecka och det känns inte alls jobbigt för jag kan välja om jag vill läsa det eller ej. Det enda jag gjort är att jag gillat deras sida och några andra bilmärkens sidor på just Twitter och dessutom följer jag dessa bilmärken där.
Hur hade detta gått till för 10 år sedan? Förmodligen hade jag ringt till säljaren som sålt bilen till mig och då hade den personen sagt vad jag skall ha och jag hade köpt grejerna utan att veta om det är bra eller ej.
Hur gjorde jag då idag, här och nu. Just i detta nu är jag expert på bildäck, jag vet allt. Om ni visste hur mycket det går att finna på nätet om däck, dubbat och odubbat etc. Det är fantastiskt att det finns så mycket att läsa om däck och jag kan dessutom på ett enkelt sätt göra en prisjämförelse i mitt närområde.
Vi vet att dagens köpare är mycket mer sofistikerade i sina köpcykler än tidigare. All information finns där, en sökning bort. Möjligheten att göra en research av exempelvis en så liten sak som vinterdäck är möjlig. För tio är sedan hade vi kanske kunnat hitta någon undersökning men idag finns det oerhört många undersökningar.
Potentiella köpare inom B2B är minst lika informerade som köpare inom B2C. De har fler valmöjligheter än tidigare och om vi som säljare skall vara framgångsrika i vårt yrke även i framtiden så kommer vi behöva uppgradera vårt sätt att arbeta med försäljning. Vi kommer att behöva möta våra potentiella köpare där de väljer att vara.
Jag möter ofta företag som säger att de verkar inom en så konservativ bransch att det där med sociala medier är inget för dem. Frågan är om deras kunder är konservativa eller om det endast är branschen som är konservativ och behöver förnya sig?
Vilket företag valde jag då att kontakta? Jo, jag ringde det bilmärke som under senaste halvåret utbildat och engagerat mig inom olika områden.
Social Selling fungerar!