Vet du vad jag gör?
Den frågan ställde jag i fredags när en person från ett företag ringde mig för att sälja sin produkt.
Nej svarar personen i andra ändan, men du var i kontakt med oss för ett år sedan.
Sedan följer en monolog som går ut på att försöka boka ett möte för presentation av nya uppdateringar på en produkt. Inte en enda ansats till att fråga vad jag gör kommer, trots att jag frågade om hen visste. Lite märkligt tycker jag med tanke på vad företaget säljer.
Det är ingen annan som kan göra jobbet! Om du idag arbetar med B2B och har försäljning i din funktion så kan du inte sitta och vänta på att någon annan skall ge dig det du behöver för att lyckas. Lita inte på att ert marknadsteam skall hålla koll på era idealkunder eller att ert system kring marketing automation skall generera nya potentiella kunder. Du som individ behöver också ha koll på dina potentiella kunder och vad de är intresserade av beroende på vart de befinner sig i sin köpresa.
Det är viktigt att du spenderar tid med att segmentera, prospektera och kvalificera dina potentiella kunder och att sedan nätverka med dem. Framgång handlar mycket om att träna på dina förmågor så att du kan vara som bäst när det gäller. Det betyder att du behöver investera i din egna utveckling och det varje dag.
En sak som jag märker att många som arbetar med B2B-försäljning ser en utmaning i att skapa sina egna texter. Det kan handla om vad de skall skriva i mail eller säga i telefonen till potentiella kunder som de inte haft kontakt med tidigare. Om du vill att dina meddelanden skall generera fler affärsmöjligheter så kommer du behöva att göra dem personliga. Att komma med den traditionella säljpitchen är som att slänga bort din tid, det är ingen som kommer att lyssna.
Du vill att dina potentiella kunder skall ta av sin dyrbara tid och ge den till dig, då vill det till att du fokuserar mer på det som de bryr sig om än vad du försöker att sälja. Det handlar om att du skall göra din hemläxa, och det är där som LinkedIn, Internet, företags hemsidor, Twitter, Facebook, nyhetsmedier, bloggar, nyhetsbrev mm kan komma att spela en avgörande roll i att skapa ett mer effektfullt meddelande.
Slutsats – Om ditt meddelande till en potentiell kund enbart handlar om dig och vad du säljer, ja då gör du fel!
Lycka till med affärerna!