Två dagliga rutiner för Social Selling

Det krävs disciplin för att säkerställa ett konsekvent arbetssätt inom Social Selling. Att engagera sig i rätt aktiviteter och använda tekniken i sociala medier på rätt sätt är A och O för att lyckas med Social Selling. Skaffa dig som säljare rutiner som säkrar din digitala närvaro och dra nytta av de sociala kanaler du valt att arbeta med.

När det väl är på plats ger det helt nya möjligheter att generera nya leads, nå beslutsfattare snabbare, differentiera er från konkurrenter, stärka varumärket, presentera lösningar vid rätt tidpunkt, visa på affärsmannaskap, säkra möten, spara tid etc.

Här kommer ett förslag på två dagliga rutiner inom Social Selling som du kan integrera i din säljprocess.

1) Lyssna vad som sägs i de olika sociala kanalerna. Web, Twitter, LinkedIn, Facebook etc. Detta för att hitta saker som händer hos era potentiella kunder och befintliga kunder.  Den informationen kan ni sedan använda för att skapa kontakt och vara relevanta.

2) Bygg ditt personliga varumärke så att du ses mer än som exempelvis en konsult eller säljare. Arbeta för att bli en resurs för dina kunder.

Båda dessa punkter handlar om att vara relevant och addera ett värde till potentiella kunder och befintliga kunder.

Utmaningen är hur du nyttjar dem effektivt utan att slösa med din redan så dyrbara tid samt att det inte blir något som tar tid från dina faktiska säljaktiviteter.

En av nycklarna till framgång med Social Selling är att integrera dem på ett naturligt sätt i dina redan befintliga sätt att arbeta med försäljning.

Exempel. Tack vare digitaliseringen har vi nu tillgång till så gott som all information vi vill ha och vi kan dessutom välja vad vi vill läsa om och från vem. Läs dina nyheter på morgonen digitalt. Använd hjälpmedel så som Hootsuite, Feedkit, Google alerts, facebook, twitter etc för att hålla koll på vad som händer i din omgivning.

Ställ in dessa verktyg på att följa dina kunder och potentiella kunder. Ställ även in dem för att ge dig information kring konkurrenter och andra som kan ge dig viktig information. Utnyttja sedan den information du får fram för att knyta kontakter och bygga ditt varumärke.

Personligen ställer jag in de verktyg jag använder för att bevaka exempelvis 20 av mina potentiella kunder. När jag startar min dator på morgonen så kommer alltså denna information till mig istället för att jag skall behöva leta upp informationen. När jag sedan går igenom det material som kommit till mig så letar jag efter information som kan vara intressant för mina potentiella kunder och som jag kan upplysa dem om. Där efter skickar jag mail till de ytor som jag hittat något intressant till.

Jag använder samma verktyg för att ta till mig kunskap inom olika områden.  Det jag sedan lärt mig förmedla jag vidare till mitt nätverk. Exempelvis, om du säljer mot försäkringsbranschen så kan du följa bloggar som är fokuserade på just den branschen. Det handlar om att lära sig att förstå en bransch och att sedan visa att man förstår branschen. Exempelvis genom att sprida information eller att kommentera andras inlägg och bloggar. .

Att sprida en artikel som du nyligen läst tar bara några sekunder och genom att göra det så bygger du ditt varumärke.

Detta är ett exempel på hur du kan arbeta med Social Selling.

Jag tar gärna en diskussion med er om Sociala Selling och på vilket sätt det skulle öka effekten av just era säljinsatser.

Ni är välkomna att skicka mig ett mail på fredrik@fsteinholtz.se eller slå mig en signal på 073-661 09 12 så kan vi fortsätta vår diskussion.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Om Fredrik

Som föreläsare, rådgivare och tränare brinner jag för att varje dag hjälpa personer som arbetar med försäljning att påvisa kunskap, trovärdighet och förmåga. Detta för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer, påskynda sälj-/köpprocessen och för att öka pipeline och intäkter.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *