Strategisk Social Selling skapar affärsmöjligheter
Var intresserad av den du vill träffa.
Säljchefer vill ofta att deras medarbetare skall träffa fler tyngre beslutsfattare. Samtidigt är just detta en allt svårare uppgift att utföra för medarbetare.
Säg att du vill ha ett möte med en ekonomichefen för företag X. Du har ett erbjudande som du är övertygad om skulle passa och du har redan kunskap som företaget skulle ha nytta av.
Det är dags att börja göra en lite närmare research av ekonomichefen. Finns hen på LinkedIn? Kanske har hen en blogg, twitter konto eller ett facebook konton? Börja följa personen och läs på. Du kommer snabbt att få en tydligare bild av vem personen är och vad hen brottas med för utmaningar.
Självklart har du sedan en tid tillbaka bevakat företaget och dess marknad.
När tillfälle ges – gilla, dela, kommentera, tipsa – visa att du ha kunskap och är värdefull.
OBS! Men gör det smart. Lätt att det blir för mycket, så välj dina tillfällen noga.
Lätt att boka telefonmöte.
Om du gör din läxa väl kommer du efter en tid att veta en hel del om företaget och dess ekonomichef och dennes utmaningar och intresseområden. Du kan träffa mer rätt i ditt erbjudande och det blir lättare att skapa kontakt.
Om du har varit aktiv och bidragit med relevanta tankar och kunskap är personen du vill träffa redan nu bekant med ditt namn. Kanske har du redan fått frågor du kunnat svara på och redan lyckats bygga förtroende.
Förhoppningsvis har detta öppnat upp för ett telefonmöte som leder till ett möte i det verkliga livet.
På samma sätt kan du skapa affärer genom att följa och diskutera saker i olika forum.
Bjud på kunskap och erfarenhet och håll ögonen öppna för nya affärsmöjligheter.
En fråga! Behöver ditt team utvecklas inom social selling? Vi anordnar workshops och erbjuder rådgivning i ämnet.
Lycka till med affärerna!
Hälsningar
Fredrik