Mina kunder är oftast säljare som vill bli effektivare i sin B2B-försäljning. När de sedan i vår träning implementerat ett systematiskt arbetssätt för att bevaka, analysera och kommunicera med kunder och potentiella kunder i realtid blir de just effektivare.
Den första delen av säljsamtalet har förflyttats in i den digitala miljön.
Säljaren behöver möta sina potentiella kunder tidigare i deras köpprocesser och då digitalt. Beroende på hur duktig du är på att kommunicera digitalt desto fler affärsmöjligheter kommer dyka upp. Beroende på vart köparen befinner sig i denna process behöver säljaren kommunicera olika saker. Du som säljare behöver alltså rikta olika typer av information till olika potentiella köpare och där driva din säljprocess framåt.
Vet du som säljare vart dina potentiella kunder befinner sig i sin köpprocess?
Om du har en marknadsavdelning i din organisation kommer de säkert skapa det material som skall kommuniceras från företaget MEN den kommunikationen är en bråkdel av all kommunikation du som säljare behöver producera.
Här är tre saker du som säljare kan tänka på när du bygger relation i den digitala miljön:
- Visa intresse för dina kunder.
- Kommunicera information som handlar om kunden, INTE om er verksamhet.
- Visa att du har branschkunskap, påvisa kunskap och expertis.
Tre frågor du som säljare inom B2B bör ha koll på inför den digitala kommunikationen:
- Vad behöver dina potentiella kunder veta när de befinner sig i en viss del av köpprocessen?
- Vilket innehåll kan du kommunicera som är användbart för kunden?
- Vilket innehåll kan du kommunicera som synliggör DIN kunskap och ökar förtroendet hos dina potentiella kunder?
Lycka till!