Här delar jag några Social Selling verktyg som kommer hjälpa dig som företagare, säljare, konsult eller säljchef när du gör affärer.
Hootsuite – Det här är mitt sociala media-instrumentbräda, vilket gör att jag snabbt kan organisera och få tillgång till den information som jag helst vill se. Istället för att hoppa mellan olika sociala medieplattformar kan jag dela meddelanden med mina LinkedIn- och Twitter-nätverk från ett ställe. Jag organiserar också informationen baserade på potentiella kunder, kunder, konkurrenter, influencers, etc. Verktyget hjälper mig i att minska tiden jag lägger på att söka efter vad jag behöver veta om olika saker. Detta gör att mitt arbeta med Social Selling blir effektivare.
Omni Ekonomi – I appen får du nyheter från världens alla affärsmedier samlade på ett ställe. Du har dessutom möjligheten att ställa in din egen nyhetsmix och lägga upp bevakningar på de bolag och branscher som är viktigast för dig. Detta hjälper mig att samla information om mina kunders marknader inför mina samtal med dem.
LinkedIn – Ett bra verktyg för Social Selling. Här bygger jag bla mitt B2B-nätverk. Jag kan påvisa kunskap och expertis inom mitt expertområde.
SalesNavigator – Ett verktyg där jag väljer vilka personer och företag som jag vill följa för att kunna bevaka vad mina potentiella kunder pratar om och för att identifiera möjligheter att ta kontakt. Här avgränsar jag mitt flöde till de som är mina kunder och potentiella kunder.
Twitter – Enkelt att starta en konversation med en potentiell köpare. Jag har startat många samtal med beslutsfattare som sedan blivit möten i det riktiga livet. Jag börjar med att observera vad de tweetar om och letar efter möjligheter att dela innehållet, engagera dem i konversation eller till och med introducera dem till andra personer.
Blogg – Via min blogg på hemsidan har jag möjlighet att påvisa kunskap. Har du en egen verksamhet är detta en självklar aktivitet.
Pocket – En app där jag kan spara artiklar, videor eller mycket mer för att läsa senare. Jag sparar direkt från min webbläsare eller från appar som Twitter. Ser jag en intressant artikel men hinner inte läsa den nu så sparar jag ned den enkel på Pocket och läser den senare.
Evernote – Ett enkelt sätt att samla text-, bild- och ljudanteckningar, att göra-listor, bilder, länkar och annan information. När jag kommer på eller läser saker som jag vill notera använder jag Evernote.
Google Alerts – Jag får ett e-postmeddelande när nya sökträffar om ett ämne dyker upp på Google Sök. Till exempel kan det vara information om en nyhet, en produkt eller ett företagsnamn.
Vill du att jag hjälper dig att implementera en effektiv Social Selling process där dina möjligheter att skapa affärer ökar så kontakta mig på 073-661 09 12 eller skicka ett mail till fredrik@fsteinholtz.se så tar vi en diskussion.
Lycka till med dina affärer.
/Fredrik