Ett vanligt uppdrag för mig är att hjälpa företag och personer inom B2B att komma igång med Social Selling (integrera sociala medier i befintlig säljprocess). De allra flesta är idag medvetna om att de behöver börja sälja med hjälp av Sociala medier på något vis men är inte riktigt säkra på vart de skall börja. Jag vill förtydliga att det handlar inte bara om att agera online i olika medier utan det är lika viktigt att agera offline i exempelvis forum som nätverk, frukostseminarier etc., det är en fördel att ha en bra mix.
Det är många företag inom B2B som säger att de säljer via Sociala medier men jag tycker att det handlar mer om marknadsföring än om försäljning.
Jag har tidigare beskrivit vikten av att ha en Strategi vid införande av social selling och att även ha kontroll på kunskap och själva genomförandet, implementeringen.
Låt oss nu fokusera på hur vi kommer igång med Social Selling rent praktiskt.
Potentiella affärer kan mer eller mindre dyka upp var som helst och en av de stora utmaningarna för dagens säljare är att vara synlig på så många ställen som möjligt, helt enkelt vara där deras köpare är.
Köparens köpresa följer inte längre en naturlig bana utan ett leads kan komma från Linkedin, Twitter, Facebook, en föreläsning, en blogg, ett tips från en referens/sponsor/ambassadör etc, marknadsföringsevent, en e-kampanj, nätverk, frukostseminarium etc.
Nedan följer några tips på hur du kommer igång och får en bra start med Social Selling;
En grundförutsättning är att du har en bra nätprofil på ex LinkedIn. Detta eftersom aktiviteten nedan kommer dra trafik till din sida och då är det bra om det är ordning och reda på torpet. Jag vill påpeka att bara för att nätprofilen är bra så kommer det per automatik inte ge några affärer, det är andra parametrar som fixar den biten utan här talar vi om att få möjligheten att göra affärer.
- Jag använder idag ett verktyg som heter Hootsuite och det finns andra liknande verktyg så som buffer etc. Detta verktyget använder jag dels för att schemalägga mina inlägg etc men en viktig funktion för mig är att jag på ett enkelt sätt kan få en överblick av vad mina kunder och potentiella kunder skriver i sociala medier. Ett utmärkt verktyg för omvärldsbevakning, prospektering etc. Förutom dessa följer jag även personer och företag som kan ge mig ny kunskap inom mitt specialistområde och andra områden. Detta så att jag hela tiden håller mig uppdaterad på vad som sker. Jag lyssnar och lär helt enkel! OBS! Glöm inte att följa dina konkurrenter, du vill ju leda utvecklingen inte följa dem som leder. 🙂
- Dela eget innehåll som är utbildande, engagerande och relevant – OBS! SÄLJ INTE!
- Dela även andras innehåll som även det skall vara utbildande, engagerande och relevant.
- Delta i gruppdiskussioner. I dessa diskussioner är det en fördel om du delar med dig av händelser i ditt yrkesliv och ger av din kunskap och expertis till medlemmarna i gruppen.
- Var värd för ett webinar eller skapa en podcast där dina kunder berättar sin historia.
- Koppla samman andra personer med varandra och bygg ditt nätverk av referenser både online och offline. Ett nätverk av referenser är ett av de starkaste verktygen du kan ha. Hjälp andra så kommer de att hjälpa dig!
Lycka till och skulle ni ha några funderingar så når ni mig på 073-661 09 12. Skulle ni vilja ses för att diskutera vidare så träffas jag gärna.
Ha nu en riktigt trevlig helg!
Hälsningar
Fredrik