Ljuger säljaren eller talar hen sanning?

Hur kan köparen lita på att det säljaren säger är sant och att just den här säljaren erbjuder det bästa alternativet när alla säljare köparen möter säger samma sak?

 

Det är idag svårt för den som skall köpa en produkt eller tjänst att välja en leverantör. Anledningen till det är att det idag finns få produkter eller tjänster som skiljer sig markant åt. Om vi tex pratar om finansiella tjänster eller exempelvis rekryteringstjänster så måste det som köpare vara helt hopplöst att kunna särskilja de olika leverantörerna åt.

 

Det som idag särskiljer dessa produkter/tjänster åt är den som skall utföra tjänsten eller den som säljer tjänsten och det är där vi kommer till den enskilda säljarens eller konsultens förmåga att påvisa kunskap och visa vilket renommé hen har.

 

Hur kan du påvisa kunskap och expertis

 

Om du idag arbetar med försäljning inom B2B så vet du vikten av att kunna påvisa kunskap och expertis. Linkedin är ett verktyg som ger dig möjligheten att visa detta men du kan även påvisa kunskap och expertis av att exempelvis maila dina potentiella köpare material som du vet är av intresse för dem. Att publicera innehåll som kan vara av intresse för dina potentiella kunder kan hjälpa dig att vara ett självklart val när de väl skall köpa just dina tjänster.

 

Idag skrivs det mycket om vikten av att som säljare eller konsult dela sina egna tankar i olika kanaler med det är inte alltid så enkelt att dela egna tankar i form av att exempelvis skriva egna längre artiklar på LinkedIn. Men att skriva egna artiklar är inte det enda sättet som du kan påvisa kunskap.

 

Ett annat sätt är att du dela uppdateringar, länkar och artiklar som är skrivna av andra på exempelvis LinkedIn, Twitter eller Facebook. Om du vill särskilja dig när du delar andras artiklar så tycker jag att du skall lägga till korta kommentarer till varje inlägg.

 

Om du gör detta på ett bra sätt så kan du få en konkurrensfördel gentemot dina konkurrenter.

 

Håll dig uppdaterad och bygg förtroende

Här är några enkla sätt att engagera och hålla dig och dina potentiella kunder uppdaterade.

 

Uppdatera ditt nätverk

Om du strävar efter att positionera dig som en källa till kunskap för dina kunder och potentiella kunder men även andra som exempelvis följer dig på LinkedIn, Facebook eller Twitter så räcker det inte med att du gör en uppdatering i månaden eller en gång i kvartalet. För att skapa synlighet så är mitt råd att du gör uppdateringar mer frekvent än en gång i månaden. Du bör i alla fall göra det ett par gånger i veckan, gärna varje dag.

 

Det är trots allt många av oss som redan är aktiva i sociala medier och redan idag delar vi artiklar och länkar till nära och kära så varför inte göra samma sak med dina kunder. Om du kan göra detta till din dagliga rutin så lovar jag att du kommer att se en förändring.

 

Håll dig uppdaterad på nyheter inom din bransch  

Oavsett vilken bransch vi pratar om så händer det alltid nya saker. Håll dig uppdatera på vad som händer i dina kunders branscher och ge din syn på det som händer, det kan ge dig affärsmöjligheter.

 

Bygg ditt renommé

Låt ditt nätverk förstå vad som gör dig unik, och vad du kan erbjuda som ingen annan kan. Du har förmodligen redan en god uppfattning om vad som skiljer dig från dina konkurrenter, men det är viktigt att även låta andra få veta detta och det genom att exempelvis göra uppdatering på LinkedIn, Facebook och Twitter.

 

Skapa kontakt och bygg starka relationer med andra

Var intresserad av andra. Visa att du på riktigt bryr dig om vad de intresseras av och vad de har för utmaningar. Genom att genuint visa intresse för andra så kommer andra bli intresserade av dig.

 

Lycka till med affärerna!

 

Hälsningar

Fredrik

 

Jag kan hjälpa ditt företag att få bättre resultat av ert säljarbete genom att tillhandahålla rådgivning, säljträning och föreläsningar .

 

Mina kunder är såväl egenföretagaren som det större företaget och oavsett storlek på företag är resultatet av hjälpen som jag kan erbjuda dig en utökad kundkrets och en förbättrad relation med dina befintliga kunder.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *