För en tid sedan talade jag med en HR-Chef i södra Sverige. Personen i fråga var mäkta trött på alla säljare som ringde och skulle sälja rekrytering. Det var inte att de ringde som hon var trött på utan hon kände att de inte var experter på det som de skulle sälja samt att de hade dålig koll på hennes verksamhet. Hon frågade mig om jag visste varför inte rekryteringskonsulterna själva ringer och försöker sälja in sina tjänster, det är ju ändå de som skall genomföra det eventuella uppdraget. Intressant frågeställning och högst relevant.
Kunderna vill inte bara köpa våra produkter och tjänster, de köper också vår kompetens. Jag tror att de vill arbeta med säljare som vet vad de talar om, som ställer de rätta frågorna och som föreslår lösningar som motsvarar förväntningarna och som betalar tillbaka investeringen. Vad tror du?
Det är bara att gå till sig själv, skulle du föredra att arbeta med någon som bara känner till detaljerna i det han eller hon säljer? Eller skulle du vilja arbeta med någon som ser till helheten i din verksamhet och som kan hjälpa dig att öka din konkurrenskraft?
Du har säkert märkt att dina kunder har allt mindre tid och det kanske märks genom att du inte får träffa dem så ofta som du vill. De har kanske så mycket att göra med att driva sin verksamhet på bästa sätt att de har svårt att hålla koll på trender, innovationer, bäst praxis inom sitt område etc. Det är här du kan komma in och påvisa kunskap.
Se dig som en källa till kunskap för dina kunder. Du möter ny människor varje vecka inom olika branscher, du lär dig vad som fungerar och inte fungerar inom olika branscher. Du kan helt enkelt vara dina kunders ögon och öron mot marknaden.
Låt dina kunder se att du är en värdefull resurs för dem.
Det finns många olika sätt att påvisa kunskap och expertis. Här nedan har jag listat tre saker som jag tycker fungerar bra och det bygger på att använda sociala medier för att kommunicera med dina potentiella kunder.
- Sälj inte. Dela innehåll som är upplysande och informativt, inte ett förtäckt säljargument. Du måste lära känna människor och utveckla förtroendet. Om du vill att de ska lita på det du har att säga måste du vara äkta och ärlig.
- Var relevant. Dela din kunskap och hålla dig uppdaterad om branschnyheter, samt vad andra experter har att säga. Dela relevant information från andra källor för att väcka intresse för din målgrupp.
- Gör avtryck. Det är OK att skapa diskussion. Alla kommer inte att hålla med dig, men det är inte poängen. Målet är att få människor att tänka samt att du talar om din syn på saken.
Lycka till!