Möt framtiden med Social Selling. I Dagens Industris Weekendbilaga var det idag ett reportage med rubriken ”När trenderna inte är tidiga nog”. Mycket kort sammanfattat så handlade artikeln om att den som vill ligga i frontlinjen och vara unik nu måste vara först med att förkasta rådande trender och vad detta kan få för konsekvenser för företagen och att det borde bildas en klump i varje företagares mage. Att när kunder själva i högre grad vill och kan bestämma över sin egen konsumtion så innebär det problem, att de inte är lika lojala som tidigare etc.
Utmärkt säger jag, äntligen är det kunderna som bestämmer, äntligen är det kunderna som är i centrum och att vi företagare av ett eller annat slag måste vara på tårna och verkligen ha koll på vår omvärld och möta kunderna på deras arena. Jag rekommendera att ni läser denna artikeln för om ni inte redan funderat på hur ni skall förändra ert sätt att möta den moderna kunden så kanske den artikeln får er att starta den förändringsresan.
För att göra affärer idag måste vi vara fokuserad på att ENGAGERA, INTERAGERA och KONVERSERA med våra kunder och potentiella kunder. Vi befinner oss i en ny värld där det råder nya spelregler och vi behöver nya arbetssätt för att hantera de nya spelreglerna. Din marknadsplats har förändrats och det handlar om att bli hittad av köparen. Du vet att du behöver sticka ut och det vet med all sannolikhet även dina konkurrenter. Du vet att digitaliseringen förändrar hur vi handlar både varor och tjänster och trots detta håller du fast vi det gamla. Vad är det som gör att du kämpar med näbbar och klor för att behålla det gamla sättet att driva försäljning?
I den digitala värld vi lever i förändrar tekniken spelet hela tiden och kunderna är de som sätter spelreglerna. Det har visat sig att digitala kanaler har en stor påverkan på hur organisationer konkurrerar, utvecklar och förbättrar kundupplevelsen. Det största hindret för framgång med de nya reglerna för försäljning tror jag är rädsla och jag tror att om ett år från nu kommer många att önska att de hade börjat sitt förändringsarbete kring försäljning idag. Kom ihåg att rädsla inte är din fiende, det är en kompass som pekar dig till de områden där du behöver utvecklas och växa.
Hantera din rädsla för det nya, skaffa dig kunskap, och när du förstår den nya verkligheten, kan du göra ditt företag fantastiskt framgångsrikt. Smarta företag förstår att kunderna har fler valmöjligheter än tidigare och de förändrar sitt sätt att sälja till sina kunder.
Min övertygelse är att det moderna sättet att möta den moderna köparen är via Social Selling. Social Selling är inte den senaste trenden, det är en strategisk nödvändighet! Studier har visat att företag som använder sociala kanaler i sin försäljning lyckas bättre än sina konkurrenter och överträffar sina mål oftare.