Content marketing som öppnar dörrar

Öka takten, mer samtal, fler möten, fler avslut. Känns det igen? Har hört det från varenda ledningsgrupp jag rapporterat till och jag har själv sagt dessa ord när jag suttit i en ledningsgrupp. Om inte innehållet i budskapet utvecklas så kan ökningen av aktiviteter skada både den enskildes varumärke och företagets varumärke.

Har ni funderat på vad alla som säger nej när ni ringer kalla samtal tänker när de lägger på?

Email och telefonsamtal från företag tar sällan sin utgångpunkt från den potentiella köparens point of view. Med andra ord så har den potentiella köparen utmaningar med sin egna verksamhet som de försöker att lösa, så dina försök att sälja din produkt eller tjänst faller oftast platt.

Gör din hemläxa. Det är inte antalet telefonsamtal eller antalet mail du skickar som leder till resultatet på bottenraden. Däremot så spelar kvalitén på meddelandet stor roll.

 

Kvalitet kontra kvantitet

Om du väljer att fokusera på aktivitet – mer demos, mer samtal, mer möten, mer mail etc så kommer inte något att förändras om aktiviteterna genererar noll i värde. Köpare letar efter leverantörer som förstår deras situation och vardag. Om du inte lär dig att förstå dina kunders vardag så kommer dina aktiviteter inte generera resultat. När du förstår dina köpares pain points, deras beslutsprocess och dessutom kan påvisa mätbara värden för dem, ja då ökar dina chanser att göra affär avsevärt.

 

Content

Innehåll kommer att spela en allt viktigare roll. Ett misstag många gör är att sprida innehåll på måfå och som inte ligger i linje med det som målgruppen finner värdefullt. För att fånga din målgrupp behöver du förstå vad de bryr sig om och vad som är deras dagliga utmaning. Därför är det viktigt att du skapar en plan för din kommunikation. Det hjälper dig att bestämma vilka ni säljer till och vad som är viktigt för dem. Saker så som trender i en bransch, konkurrensen i en bransch, ett företags strategiska agenda, ett företags finansiella situation etc, är information som inte är så svårt att få reda på. Om du har denna kunskap så är det relativt enkelt att visa att du bryr dig om dina kunder.

 

Trimma mötesbokningen och gör fler affärer

Vi skapar innehåll som ska ge fler kvalitativa kundmöten. Texter som du och dina medarbetare kan dela, marknadsföra på blogg, i tidningar, posta ut samt maila till potentiella och befintliga kunder. Dessutom går innehållet att använda i traditionella kundmöten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *