Att bygga meningsfulla relationer.
1. Tvinga dig inte på en relation, låt det helt enkelt bara ske. Det är enkelt, om du vill ha ett intressant middagssamtal, var intresserad. Om du vill ha intressanta saker att skriva, var intresserad. Om du vill träffa intressanta människor, var intresserad av de människor du möter – deras liv, deras historia, deras berättelse. Varifrån kommer de? Hur kom de hit? Vad har de lärt sig? Riktiga relationer tar tid att bygga upp och de baserar ofta på förtroende. De dyker inte bara upp, du behöver vara där över tid. Gör det du säger att du skall göra, gör det lilla extra för att dina kunder skall få insikt om något som de inte visste.
2. Lär känna dina kunder på djupet. Människor gör affärer med andra människor som de gillar och har förtroende för, de vill ha personlig kontakt. Om du försöker sälja för tidigt så kommer dina kunder märka det omgående.
3. Ge dina kunder information om deras marknad som de behöver och vill ha. Tid är en bristvara och många hinner inte nätverka. Genom att upplysa dina kunder och potentiella kunder om trender, personer som byter befattningar eller andra nyheter som kan vara intressant att veta.
4. Skapa kontakt. Försökt skapa kontakt med personer som du finner intressanta, hjälp även andra att skapa kontakt med varandra. Då menar jag där du kan se att det finns ett värde för dem att känna varandra. Det kommer ge tillbaka och kapa värde för dig.
5. Spendera tid med klient. Försök att så snabbt som möjligt få till ett möte i verkliga livet, ett möte som mer handlar om att nätverka, kaffe, lunch etc. Har ni väl träffats en gång är det lättare att hålla kontakten via det digitala mediet eller via telefon.
6. Håll kontakten. Människor värdesätter människor som håller kontakten över tid, det gäller även för klienter.
Lycka till med affärerna!