Att anlita en säljtränare

Av egen erfarenhet vet jag att en av nycklarna till framgång inom försäljning är att ha en tränare till sin hjälp. En tränare som fungerar både som ett operativt och strategiskt bollplank.

Att tänk på när du anlitar en personlig säljtränare

  • Var tydlig med dina mål! Att veta vad du vill uppnå hjälper dig att välja en säljtränare som är rätt för just de utmaningar som du står inför.

 

  • Säljtränarens erfarenhet och kunskap inom just ditt område är centralt. Om du behöver stöd i att utveckla din försäljning anlita då en säljtränare som har en beprövad erfarenhet av just operativ eller strategisk försäljning.

 

  • Personlighet. Sist men inte minst är det rent personliga. Känner du att du kommer kunna arbeta med den här säljcoachen. Känner du minsta tveksamhet här så är mitt råd att välja någon annan säljtränare.

 

Varför anlita en personlig säljtränare?

4 skäl till att det är bra att ha en tränare;

 

  • Att arbeta med försäljning innebär ständig utveckling. Att ha ett operativt och strategiskt bollplank i form av en säljtränare är en konkurrensfördel.

 

  • Du är för nära dina egna produkter och tjänster. Det är lätt att fokusera för mycket på sin egen verksamhet när du egentligen behöver ett utifrån perspektiv. En säljtränare hjälper dig att lyfta blicken.

 

  • En säljtränare hjälper dig att förkorta din inlärningskurva och uppnå resultat snabbare.

 

  • Ansvar! En bra säljtränare kommer att förvänta sig att du får saker gjorda, en blåslampa i vardagen helt enkelt.

 

Lycka till med affärerna!

 

Hälsningar

Fredrik Steinholtz, Strategisk affärsrådgivare med inriktning mot försäljning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *