Varför vann inte jag den här affären? Vad kunde jag gjort annorlunda? Jag ringer kunden och frågar varför inte jag fick uppdraget.
Finns det något annat sätt att göra det här på?
Japp, har du vid något tillfälle funderat på vad som kan gå fel innan du träffar den potentiella kunden?
Om inte så kan just detta vara det bästa du gjort på länge.
Personligen så har jag under de senaste åren alltid ställt tre frågor till mig själv innan jag träffar potentiella kunder.
De frågor som jag ställer till mig själv är baserade på min erfarenhet varför just jag har förlorat affärer och de har hjälp mig att vara mer förberedd.
Här är mina tre frågor;
- Har du förbisett någon kritisk information som kan påverkade utgången av mötet?
- Är min kontaktperson den rätta beslutsfattaren?
- Finns det någon risk att den potentiella kunden beslutar sig för att behålla nuvarande lösning?
Att veta att just dessa tre frågor är orsaken till att jag förlorat affärer ger mig möjligheten att alltid funderar lite extra på just dessa frågor innan jag träffar min potentiella kund. Om jag känner att jag missat något så ställer jag alltid raka och tydliga frågor till kunden istället för att jag springer vidare i blindo.
Jag är noga med att ha relation med alla personer som kan tänkas ingå i beslutsfattandet och jag frågar alltid mina potentiella kunder hur de känner och ser på just mitt förslag på lösning.
Jag gillar inte att förlora affärer som jag kunde vunnit bara jag varit lite mer noggrann. Av den anledningen är det extra trevligt att titta på vad som kunde gått fel innan det händer.
Nu är det din tur att ta reda på vad just dina tre, fyra vanligaste orsaker till att du förlorar affärer är. Ställ dig sedan dessa frågor innan du träffar dina potentiella kunder.
Förhoppningsvis ger det även dig fler affärer.
Lycka till!