Försäljning har på ett tydligt sätt förändrats i den digitala tidsåldern. För att bli framgångsrik inom B2B försäljning kan du inte längre förlita dig på att driva försäljning som du alltid gjort. Om du tidigare arbetat med försäljning där köparen behövt dig för att utbilda dem på produkter och tjänster, så är det inte aktuellt längre!
Numera önskar kunderna idéer på hur de kan utveckla sin verksamhet och då inte bara en lösning för de utmaningar som de står inför idag utan även i ett längre perspektiv. De vill möta säljare som ger dem råd och nästan ännu viktigare, tillhandahåller insikter som förflyttar köparens egen kunskap framåt.
Dagens säljare måste omvandla sitt beroende av att köparen initierar/startar en köpprocess. Säljaren måste istället själv initiera köpprocessen. Försäljning är inte längre bara en funktion av att upptäcka eller svara på redan existerande behov, det handlar om att skapa efterfrågan där ingen fanns innan.
Jag är av den bestämda uppfattningen att det handlar om att kombinera det digitala med det traditionella. Det digitala för att skapa bättre förutsättningar för att göra affärer och det traditionella för att göra affärer. Jag kallar detta för Social selling.
För att kunna skapa insikt och vara en källa till kunskap för våra kunder behöver vi ha koll på vår omvärld. Ett av de viktigaste avsnitten inom B2B-försäljning är att ha koll på den omvärld vi lever i och ta till oss ny kunskap.
Jag ägnar ca 40 % av min tid just till detta. Jag följer vad som skrivs om mina kunder, potentiella kunder och deras respektive branscher samt vad de själva skriver i olika kanaler. Detsamma gör jag när det kommer till mina konkurrenter. Att hela tiden hålla mig uppdaterad och lära mig nya saker som kan komma till nytta i mitt arbete som coach och rådgivare är viktigt. För att detta skall fungerar så krävs det att jag har ett systematiserat sätt att arbeta. Det finns idag en mängd olika verktyg som underlättar detta arbete. Jag kommer vid ett annat tillfälle att återkomma till dessa verktyg men till dess, läs gärna denna länk, http://www.ghosttweeting.com/social-media-tools/#.VIWvqzXqORg.twitter gå även in på det svenska företaget Feedkit som jag tycker har ett bra alternativ, www.feedkit.com
Det finns många källor på nätet för att ta till sig ny kunskap. Ett sätt är att följa personer som ligger i framkant inom sitt område. Exempelvis kan du prenumerera på dina favoritbloggare, läsa böcker om ditt specialistområde, prenumerera på poddsändningar som diskuterar trender inom ditt område etc.
Det viktiga är att ägna den tid som behövs för att förbättra din förståelse för just ditt specialistområde. Här är en länk som jag tycker är intressant och som rör sociala medier, http://www.elegantthemes.com/blog/tips-tricks/the-top-9-social-media-blogs-you-should-be-reading-right-now
Som jag tidigare nämnde så är det viktigt att följa utvecklingen i de branscher som du säljer och/eller levererar inom. Att vara kunnig om vad som händer i ett visst område kan t.ex. hjälpa dig att formulera en säljtaktik som kan ha betydelse för om du skall få kommande uppdrag eller inte. Dessutom, genom att göra detta skapar du material som du kan dela med ditt nätverk för att påvisa din kunskap och expertis.
Selling is both an art and a science.
Om det är något ni funderar kring, skicka ett mail eller slå en signal så löser vi det.
Lycka till!