Att använda sociala kanaler för att prospektera/omvärldsbevaka och leta efter affärsmöjligheter är en konst.
När du letar är mitt råd att du har en plan och att du sedan arbetar metodiskt för att nå det bästa resultatet. Om du letar på ett slumpartat sätt finns det en risk att resultatet inte blir det förväntade.
Skapa mål. Målen kan handla om att ni skall skaffa bättre kunskap om en bransch, om en yrkesgrupp, om en potentiell kund, om en kontaktperson etc. Det slutliga målet är använda informationen för att boka möten och göra affärer.
Genomförandet av din plan. För att lära dig mer om dina potentiella kunder och deras verklighet så är det första steget att ta reda på i vilken social kanal de befinner sig mest och börja följa dem där. Leta efter vad de säger och hur frekvent de är i den aktuella kanalen. Titta efter om de t ex delar vilka affärer de vunnit, vilka eventuella utmaningar eller pågående projekt de har eller om de visar på frustration i något ämne. Det kanske är så att de skall expandera och kommer byta lokaler etc. Finns det exempelvis något område som de skriver om eller delar mer än något annat. Syftet med detta är att intressera sig för och lära sig kundens affär och i denna fas är det inte alltid som just ert intresseområde dyker upp. Lär dig att förstå dina potentiella kunder, både själva företaget men även de individer du ämnar att kontakta lite längre fram men just nu handlar det bara om att se och lyssna.
Finns dina kunder i en kanal så är sannolikheten stor att det även finns i en annan kanal så titta även in på övriga kanaler lite då och då för att se vad de skriver där.
Google Alerts är ett ypperligt verktyg för att ha koll på dina potentiella kunder och kunder och vad som skrivs om dem i olika medier så som affärstidningar etc.
Förslag på projekt. Ett bra sätt för att skapa engagemang kring att använda sociala kanaler i er prospektering/omvärldsbevakning är att göra det till ett projekt.
Gör en lista på 20 potentiella kundföretag per person som ni sedan under 30 dagar skall följa. I denna lista skall det dels finnas företagsnamn men även namn på de potentiella kontaktpersoner som ni har som mål att kontakta och boka möte med längre fram.
Kom överens om era mål för projektet, exempelvis som det jag nämnde ovan.
När dessa 30 dagar passerat så är det dags att ni samlas igen. Vad har ni lärt er, vilken information är användbar, vilka går vi vidare med och vilka avvaktar vi med etc.
Nästa steg. De potentiella kunder som ni väljer att gå vidare med handlar det om att dela, gilla, kommentera det de säger. Helt enkelt visa ert engagemang. Hitta kunden och motivera, engagera dem. Om ni visar intresse för dem kommer de visa intresse för er och förhoppningsvis börja följa er. I det läget när de börjar följa er har ni möjlighet att inte bra motivera och engagera era potentiella kunder utan ni har då även möjlighet att utbilda dem och påvisa er kunskap och expertis inom just ert intresseområde.
Lycka till!