Människor köper av andra människor som de gillar och har förtroende för. Om detta förtroende missbrukas så kommer det innebära problem och det oavsett om det är ett litet företag eller ett stort globalt företag.
Förtroende förtjänar man och det tar tid. När förtroendet på något vis förstörs så är det svårt att återuppbygga. I lördagens ekonomieko diskuterades hur företag påverkas av en skandal på längre sikt, och vad kan egentligen göras för att undvika skandaler. Det var intressant så gå in på länken och lyssna mer. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3626
Vi kan i dagens SvD läsa om två banker som på ett eller annat sätt missbrukar kundernas förtroende. Det skall bli intressant att se och läsa hur de försöker vinna tillbaka kundernas förtroende. se länken http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/sa-saltar-swedbank-bolanarnas-nota_3945422.svd och länken http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/seb-kunder-snuvade-pa-rantesankning_3945690.svd
Några enkla tips till dessa banker;
- Att bygga förtroende i försäljning kräver först att man ger utan att förvänta sig något tillbaka. Det innebär att man gör rätt saker, talar sanning och närmar sig säljprocessen med köparens behov, önskemål och intressen i åtanken.
- Att bygga förtroende innebär att vi är genuint omtänksamma och att det vi säljer håller vad det lovar och inte skadar köparen.
- Förtroende och bra erfarenhet går hand i hand
- Om köparna inte litar på dig, kommer de inte att köpa från dig vilket innebär att förtroende påverkar nedersta raden.