Två ointressant mail

Här kommer två mail som på kunde formulerats på ett annat sätt och då blivit intressanta.

MAIL 1.

”Hej Fredrik, 

Jag heter X och jag jobbar som Y på Z och ansvarar för våran nykundsförsäljning.

Tänker att jag kort summerar lite om oss då jag är osäker på hur god kännedom du har.” (Här följer 5-6 rader från personen som berättar om företaget och dess förträfflighet.)

Mailet fortsätter, ”Är detta en dialog du och jag kan ta, eller kan du koppla ihop mig med ansvarig person på ditt företag?” Här blir det mycket uppenbart att personen i fråga inte har en susning om vem jag är eller hur mitt företag ser ut.

Mailet fortsätter, ”Jag är nyfiken att veta mer om er och kort berätta om några av mina case som kan ge er lite bra tips! 

När skulle vi kunna ses?”

MAIL 2.

”Hej Fredrik,
Mitt namn är X och jag ser jag ser att du arbetar med digitala strategier! Jag var och kollade in Steinholtz & Partners AB och tror jag kan hjälpa er att få mer leads. Har du möjlighet att träffas på tisdag 7/5 kl 10?”

Om du väljer att skapa dina mail, som de två ovan i ett rent säljande syfte så tycker jag att du bör tänka om. Sträva istället efter att vara dina kunder, försökt att förstå hur deras vardag kan vara.

Att omvärldsbevaka dina kunder och prata uteslutande om dem är ingen garanti för att du kommer få göra affärer men det är en förutsättning för att kunna starta en konversation.

Det finns några saker som du kan tänka på rörande kunders utmaningar och det oavsett om du skall skicka mail, starta en konversation på via inmail eller att du skall ringa ett telefonsamtal till en potentiell kund.

Kunder kan ha utmaningar de;

  • Inte vet om, men borde veta om.
  • Vet om men som de inte agerar på.
  • De inte kan se och som riskerar att skada dem.
  • De inte kan se men som kommer att ta dem närmare sina mål.

Prata om dina kunders mål, rädslor eller utmaningar för att starta en dialog.

Lycka till!