Tänk om du kunde få fler möten med viktiga kunder, utan att spendera mer tid. Du skulle få in fler affärer bara genom att arbeta smartare. En metod som har hjälpt många att arbeta smartare är daglig näringslivsspaning.
Skapa en daglig rutin
När du exempelvis använder sociala medier i din dagliga spaning så är det viktigt att du är strukturerad och organiserad.
Exempel.
- Avsätt tid varje dag i din kalender.
- Ha din lista på befintliga kunder och drömkunder uppdaterad.
- Ha koll på vilka sociala medieplattformar de finns på.
- Ha en färdig lista på de nyhetsmedier och branschtidningar du skall gå igenom.
- Du bör veta vad som är viktigt för dem.
- Interagera med dem.
Det jag möter så gott som dagligen är att personer inte har tid till att bevaka och bearbeta sina kunder i sociala medier. Det fina är att när de väl ser resultatet så är en eller två timmar inga problem, de vill vanligtvis spendera mer tid.
30 minuter av daglig näringslivsspaning i sociala medier
1. Scanna av aktuella nyhetsmedier och branschtidningar som är aktuella för dina befintliga kunder och drömkunder.
2. Gör en aktivitet på de sociala medieplattformar som dina befintliga kunder och drömkunder befinner sig på. Dela exempelvis en länk till en artikel. Innehållet kan vara från dig och ditt företag eller från en av dina befintliga kunder eller drömkunder. Det kan då tex handlar om något som hänt i deras bransch.
3. Gilla, kommentera eller dela. Titta på din lista med befintliga kunder och drömkunder, gå igenom vad de har för aktiviteter. Se vad de individer du följer i dessa företag har gjort för aktiviteter. Att gill är ett snabbt sätt att hålla kontakten.
4. Gå igenom dina meddelanden. Svara på meddelanden från befintliga kunder och dina drömkunder.
5. Skicka ett meddelande via exempelvis LinkedIn eller Twitter. Hitta nyckelpersoner som du önskar skapa kontakt med. Skicka dem ett kort meddelande, exempelvis en länk till en intressant artikel som du enligt din spaning tror att de kan vara intresserade utav eller så kan du skicka information om ett event du sett som skulle intresserad dem. Skicka meddelande via de aktuella sociala medieplattformarna eller mail och.
6. Boka möte för att diskutera en utmaning som du sett att mottagarens företag eller marknad har.
Detta är något som du kan göra på 30 minuter och det varje dag och det är enkelt att göra från mobilen.
Mitt resultat
1. Jag får fler möten med beslutsfattare. Jag bygger relation som leder till olika samtal och affärer.
2. De personer jag skapar kontakt med lär känna mig och jag får en möjlighet att bygga förtroende. När jag ställer olika frågor så tar de sig tid att svara och det oavsett vilken funktion de har.
3. Jag har lärt känna personer som jag annars förmodligen skulle haft mycket svårt att komma i kontakt med. Vissa av dem har blivit kunder andra har jag en förhoppning om att göra affärer med i framtiden.
4. Det har givit mig möjligheten att hjälpa andra att skapa kontakt med potentiella kunder till dem.
Lycka till med affärerna!