Väntar du på att dina kunder skall svara på dina offerter?

Har du inte något bättre för dig?

 

De senaste veckorna har en vanlig diskussion mellan mig och mina klienter varit hur lång responstid de skall ha efter att de skickat en offert till sina potentiella köpare.

 

Alla som arbetar med B2B-försäljning har med all säkerhet upplevt känslan av att aggressivt vänta vid telefonen på att en kund skall svara på den där offerten som du skickade för så länge sedan. Känslan av att hen struntar i dig och ditt erbjudande som borde ligga högst på deras prioriteringslistan är påtaglig.

 

På riktigt! Har du inget bättre för dig än att vänta på att dina kunder skall svara på ditt erbjudande?

 

Jag skall nu på några få rader ta bort denna börda från dina axlar så att det blir lite enklare att gå vidare i livet så här efter påsktider.

 

Tips 1. Kunden kan ha en annan prioritering

 

Ledsen att behöva säga detta men även om din produkt/tjänst är av högsta kvalitet och det viktigaste i ditt liv så behöver det inte vara så hos dina kunder.

 

Var lugn, de kommer att återkomma OM du har gjort en bra införsäljning.

 

Tips 2. Hitta nya möjligheter

 

Fokusera istället på att hitta nya affärsmöjligheter. Det är avsevärt mycket bättre att lägga din tid på att hitta nya kunder eller bearbeta befintliga kunder än att aggressivt vänta vid telefonen på att just den där kunden skall ringa för att leverera ett svar som är ett JA eller ett NEJ.

 

Jag lovar att när du fyllt på det man så fint kallar säljtratten eller som man i vardagligt tal kallar för listan med potentiella kunder så kommer du må mycket bättre. För vem mår inte bra av att ha många affärsmöjligheter?

 

Tips 3. Fråga en gång

 

Har du gjort rätt saker fram till att du skickade offerten har du inte så mycket att fundera på. Skicka endast ett mail för att stämma av om de exempelvis hunnit gå igenom ditt erbjudande och sedan är det bra. Jag lovar att de kommer inte svara snabbare för att du ringer eller mailar dem varje dag.

 

Tips 4. Sätt ned foten om det behövs

 

Om du tycker att det dragit ut på tiden och att de exempelvis inte har responderat på det mail du skickat för att höra om de hunnit gå igenom ditt erbjudande och att du bara inte kan eller vill vänta längre, ställ då en rak fråga på ett professionellt sätt som säger hit men inte längre, nu vill jag veta hur vi gör. Får du inget svar här så är det bara att lämna grejerna och gå vidare i livet. Finns bättre kunder, ägna tid åt dem istället.

 

 Tips 5. Gå igenom din säljprocess igen

 

Den vanligaste orsaken till att säljaren inte får något svar är att hen inte lyckats tala om varför den potentiella kunden skall köpa något. Det finns helt enkelt inte någon utmaning som behöver hanteras. Fel frågor har redan från början ställts.

 

Har du gjort allt du kunnat i alla stegen på resan till att du skickat en offert. Rannsaka dig själv, finns det något mer jag kan göra? Kan det vara så att det är flera personer än de jag har involverat som är med och fattar beslutet?

 

 Till sist!

 

Kom ihåg att få ett snabbt NEJ kan innebära att du tjänar pengar!

 

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Jag kan hjälpa ditt företag att få bättre resultat av ert säljarbete genom att tillhandahålla säljträning, rådgivning och föreläsningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *