Social Selling har effektiviserat min försäljning. Från en vardag som ofta bestod av 12-14 timmars arbetsdag med sådär 80 timmar i telefonen per månad till en vardag som innebär 8 timmars arbetsdag med sådär 15 timmar i telefonen per månad. Jag har samma mötesfrekvens som tidigare 6 – 10 möten per vecka och där tillkommer olika typer av konsultuppdrag. Dessa konsultuppdrag har blivit fler genom att jag förändrat och effektiviserat mitt sätt att driva försäljning, jag gör helt enkelt fler och bättre affärer. Jag har nu tid över till annat som jag inte hade tidigare och det har jag mycket att tacka Social Selling för.
Vad är det då jag mer konkret har gjort? Jo, jag har ändrat mitt sätt att arbeta i den första delen av säljprocessen. Den del av processen som bestod i att hitta potentiella affärer och att skapa möten med potentiella kunder. I den delen har jag integrerat Sociala medier i min säljprocess.
Fler och fler säljare kommer till insikten att de i dag måste innefatta sociala medier i sin försäljning och det som en del av sin säljprocess.
Att använda sociala medier kan öppna dörrar till säljmöten, men vad som händer under själva mötet är något helt annat. Där är det din förmåga att göra affärer som är avgörande. Jag tror att säljare i dag behöver en kombination av bra säljförmåga och kunskap om hur de olika sociala mediekanalerna kan förenkla arbetet och effektivisera vägen mot målet
Affärsmöjligheter kan idag komma från en mängd olika kanaler, Linkedin, Twitter, Facebook, en blogg, en referens, en marknadsföringskampanj, affärstidningar, dagspress eller ett event etc. Det innebär att dagens säljare måste vara där deras köpare är.
Verkligheten är den att det traditionella sättet att arbeta med försäljning har förändrats.
Tips på hur du kan använda sociala medier i din försäljning:
- Följ kunder, potentiella kunder och konkurrenter i olika sociala medier så som LinkedIn, Twitter, etc – Uppmärksamma vad de pratar om.
- Använd gärna Google Alerts för att ha koll på nyheter
- Gilla och kommentera inlägg på Twitter, LinkedIn etc. Var genuint intresserad av dina kunder och potentiella kunder. Var intresserad av deras verklighet.
- Dela material som är utbildande och relevant, ditt egna material men även intressanta inlägg från andra personer eller företag – Men OBS! Sälj INTE!
- Delta i grupper på LinkedIn. Dela din kunskap och delta i diskussioner.
- Koppla ihop personer med varandra och odla relationer. Ett ambassadörsnätverk är ett av de mest kraftfulla sätten att öka affärsmöjligheterna.
Utveckla en vardaglig rutin för att göra aktiviteter i sociala medier, ex intyga någons kompetens på LinkedIn, dela en bra artikel, skriv en tweet eller retweet på Twitter, skapa kontakt med en kund, följ någon ny person på LinkedIn eller Twitter etc. Det behöver inte ta mer än 15 min att varje dag.
Det är viktigt att komma ihåg att det tar tid att bygga förtroende och att skapa affärsmöjligheter i Sociala medier, det finns inga genvägar. Att hålla din säljförmåga uppdaterad och att integrera sociala medier i din säljprocess är något du gör varje dag – konsekvent – för att uppnå resultat.
Att använda sociala kanaler i den första fasen av din säljprocess handlar om att utveckla dina nätverk och knyta nya kontakt, att hitta potentiella kunder och affärsmöjligheter, nå viktiga beslutsfattare och inte minst, visa på kunskap och expertis inom dina kunskapsområden.
Att aktivt lyssna, lära och addera ett mervärde till dina potentiella köpare är centralt!
Lycka till!